Tjänster
Utgångspunkter i alla våra tjänster
De teoretiska utgångspunkterna för alla tjänster är Systemteorin där man betonar cirkularitet dvs att händelseförlopp inte är linjära utan att det är omöjligt att veta var saker har sin början och slut. I stället är den mänskliga samvaron ett ständigt pågående som vi kan göra nedslag i. Vi utgår även från Kognitiv Beteendeteori som betonar beteenden samt den moderna hjärnforskningen. Utifrån dessa tre grundläggande teorier kan vi i samråd med dig plocka in andra teorier som samverkar för bästa resultat för varje enskild person. Teorierna i sin tur ger vid handen och en rad olika metoder. Vi presenterar metoderna och handleder tills de är implementerade och målet med uppdraget är nått. Du beskriver målet, vi följer och handleder dig på vägen dit.
Offentlig sektor och företag
Individuell handledning
Handledning har funnits sedan lång tid tillbaka men exakt när och vem som uppfann handledning finns inte nertecknat. Kanske kan man tänka sig att den över två tusen år gamla grekiska filosofen Sokrates praktiserade handledning. Genom att ställa öppna och reflekterande frågor skapade han en ökad möjlighet för sina medmänniskor att själva hitta svaren på sina frågor. Denna teknik har sedan dess och fram till idag använts inom handledning. I Individuell Handledning tillämpas den sokratiska metoden i hög grad.
Grupphandledning
Utöver det som nämnts om Individuell Handledning så är syftet i Grupphandledning att skapa ett gemensamt erfarenhetsrum. Varje deltagare bidrar med frågor utifrån sig och sin arbetssituation samt bidrar med reflexioner till de andras frågor. På så sätt skapar vi en gemensam kunskap som var och en tar med sig på sitt sätt i det dagliga arbetet och i sin vidare yrkesutveckling och som förhoppningsvis även påverkar verksamheten som deltagarna verkar i. Till vår hjälp har vi olika metoder som Reflekterande team, Strukturerade samtal, Motiverande samtal (MI), Bildskapande, Tejping och olika gestaltande tekniker.
Direkthandledning
Handledaren deltar tillsammans med dig i det sammanhang du verkar i. Handledaren handleder dig direkt i ditt arbete med dina klienter/patienter/kunder/medarbetare/elever/barn. Vi har först gjort upp vad som är dina utmaningar och hur du skulle vilja utvecklas i dessa situationer. Direkthandledningen inleds med observation, sedan ger handledaren dig förslag på andra beteenden, direkt i pågående situation. Därefter har vi uppföljande samtalshandledning med reflektion angående beteenden, tankar och känslor samt beslutar hur vi går vidare i nästa Direkthandledningssituation.
Grupputveckling
Vi utgår från metoden Integrative Model of Group Development (IMGD) för att analysera i vilken fas arbetsgruppen eller teamet befinner sig. Utifrån resultatet av analysatorn använder vi metoder och verktyg för att ni ska kunna nå era yttre och inre mål.
Organisationsutveckling
Utgångspunkten för Organisationsutveckling är Systemteori och Organizational Behavior Management (OBM), vars svenska benämning är Beteendeanalytisk organisationsutveckling (Baou). Vi utgår ifrån hur medarbetarna hänger ihop i ett cirkulärt system. Vi fokuserar parallellt på beteenden, som samordnas med hela organisationen för att varje medarbetare ska arbeta i samma riktning mot gemensamma mål.
En annan metod för organisationsutveckling är Kulturanalys. I Kulturanalysen samlar vi i alla medarbetares bild av verksamheter och analyserar vad som behöver utvecklas samt möjligheterna för att lyckas med detta. Vi undersöker hur frirummet för förändring ser ut. Kulturanalys kan med fördel ersätta medarbetarenkäter.
Superhandledning
Handledning för dig som arbetar med handledning.
Konsultation
Konsultation är en i tid avgränsad form av Handledning. Utgångpunkten är specifika frågor som kan hanteras och även rådgivas under ett fåtal tillfällen. Sker individuellt eller i grupp.
Krishantering
Erbjuds individuellt eller i grupp när något omvälvande, skrämmande eller traumatiskt har skett.
Föreläsningar
De föreläsningar som erbjuds just nu:
LIBRUSS en Metod för skolledare, lärare och elevhälsospecialister i skola och förskola.
Motiverande samtal (MI)
Utbildningar
Handledarutbildning för Elevhälsans personal i skolor.
LIBRUSS en Metod för skolledare, lärare och elevhälsospecialister i skola och förskola.
Motiverande samtal (MI) för dig som har ett kontaktyrke inom offentlig förvaltning och näringsliv.
Facilitator och samtalsledare
Ibland behövs en extern ledare för möten och samtal. Vi har mångårig erfarenhet från att leda demokratiskt, styra utifrån det konstruktiva i samtalsprocessen och mot det givna målet.
Privatpersoner
Föräldraskap
Handledning utifrån det som du eller ni uppfattar som problemskapande situationer och det som du önskar utveckla.
Meningsskapande
Med utgångspunkt från metoden Ikigai finner vi det som är din övergripande mening.
Härfast Skolutveckling
Härfast Skolutveckling är en form av Handledning som innefattar både organisatorisk-, grupp-, och individnivå i skolor och förskolor. Utgångspunkten är rektors uppdrag till oss. Oavsett om uppdraget formuleras på individ-, grupp eller organisationsnivå så börjar vi med ledarskapet. Rektors, bitr rektors, lärarnas, och elevhälsospecialisternas ledarskap är utgångspunkten för uppdraget till Härfast Skolutveckling. Vi erbjuder ett koncept med utgångspunkt från evidensbaserad Kognitiv beteendeteori, där Härfast Skolutveckling har skräddarsytt metoden LIBRUSS som bygger på mångårig erfarenhet både av att ha varit anställd i skolor, både som skolledare och elevhälsospecialist samt som handledare och konsult.
Utöver handledning i LIBRUSS kan vi erbjuda föreläsningar och utbildning i metoden. Samt i Organizational Behavior Management (OBM).