Tjänster

Utgångspunkter i alla våra tjänster

De teoretiska utgångspunkterna för alla tjänster är Systemteorin där man betonar cirkularitet dvs att händelseförlopp inte är linjära utan att det är omöjligt att veta var saker har sin början och slut. I stället är den mänskliga samvaron ett ständigt pågående som vi kan göra nedslag i. Vi utgår även från Kognitiv Beteendeteori som betonar beteenden samt den moderna hjärnforskningen. Utifrån dessa tre grundläggande teorier kan vi i samråd med dig plocka in andra teorier som samverkar för bästa resultat för varje enskild person. Teorierna i sin tur ger vid handen och en rad olika metoder. Vi presenterar metoderna och handleder tills de är implementerade och målet med uppdraget är nått. Du beskriver målet, vi följer och handleder dig på vägen dit.

 
trappa hemsida.JPG

Offentlig sektor och företag

  • Individuell handledning

    Handledning har funnits sedan lång tid tillbaka men exakt när och vem som uppfann handledning finns inte nertecknat. Kanske kan man tänka sig att den över två tusen år gamla grekiska filosofen Sokrates praktiserade handledning. Genom att ställa öppna och reflekterande frågor skapade han en ökad möjlighet för sina medmänniskor att själva hitta svaren på sina frågor. Denna teknik har sedan dess och fram till idag använts inom handledning. I Individuell Handledning tillämpas den sokratiska metoden i hög grad.

  • Grupphandledning

    Utöver det som nämnts om Individuell Handledning så är syftet i Grupphandledning att skapa ett gemensamt erfarenhetsrum. Varje deltagare bidrar med frågor utifrån sig och sin arbetssituation samt bidrar med reflexioner till de andras frågor. På så sätt skapar vi en gemensam kunskap som var och en tar med sig på sitt sätt i det dagliga arbetet och i sin vidare yrkesutveckling och som förhoppningsvis även påverkar verksamheten som deltagarna verkar i. Till vår hjälp har vi olika metoder som Reflekterande team, Strukturerade samtal, Motiverande samtal (MI), Bildskapande, Tejping och olika gestaltande tekniker.

  • Direkthandledning

    Handledaren deltar tillsammans med dig i det sammanhang du verkar i. Handledaren handleder dig direkt i ditt arbete med dina klienter/patienter/kunder/medarbetare/elever/barn. Vi har först gjort upp vad som är dina utmaningar och hur du skulle vilja utvecklas i dessa situationer. Direkthandledningen inleds med observation, sedan ger handledaren dig förslag på andra beteenden, direkt i pågående situation. Därefter har vi uppföljande samtalshandledning med reflektion angående beteenden, tankar och känslor samt beslutar hur vi går vidare i nästa Direkthandledningssituation.

siluette.jpg

  • Grupputveckling

    Vi utgår från metoden Integrative Model of Group Development (IMGD) för att analysera i vilken fas arbetsgruppen eller teamet befinner sig. Utifrån resultatet av analysatorn använder vi metoder och verktyg för att ni ska kunna nå era yttre och inre mål.

  • Organisationsutveckling

    Utgångspunkten för Organisationsutveckling är Systemteori och Organizational Behavior Management (OBM), vars svenska benämning är Beteendeanalytisk organisationsutveckling (Baou). Vi utgår ifrån hur medarbetarna hänger ihop i ett cirkulärt system. Vi fokuserar parallellt på beteenden, som samordnas med hela organisationen för att varje medarbetare ska arbeta i samma riktning mot gemensamma mål.

    En annan metod för organisationsutveckling är Kulturanalys. I Kulturanalysen samlar vi i alla medarbetares bild av verksamheter och analyserar vad som behöver utvecklas samt möjligheterna för att lyckas med detta. Vi undersöker hur frirummet för förändring ser ut. Kulturanalys kan med fördel ersätta medarbetarenkäter.

vattenfallhemsida.JPG

“En sensommardag när vi efter att ha suttit och planerat höstens arbete tog en paus och gick ut på grusvägen utanför stugan vi lånat, så såg vägen helt annorlunda ut. Regn hade vräkt ner och tagit både lösa delar och doften av skogen med sig. Kanske kan även du som ser fotot förnimma doften som uppstod när solen kom fram och värmde upp härligheten! Ibland lossnar det och blir fantastiskt! ”

Ledarskapsutveckling

Vi erbjuder både enskild handledning och grupphandledning för ledare och chefer.

nyckelh%C3%A5lhemsida.jpg

  • Superhandledning

    Handledning för dig som arbetar med handledning.

  • Konsultation

    Konsultation är en i tid avgränsad form av Handledning. Utgångpunkten är specifika frågor som kan hanteras och även rådgivas under ett fåtal tillfällen. Sker individuellt eller i grupp.

  • Krishantering

    Erbjuds individuellt eller i grupp när något omvälvande, skrämmande eller traumatiskt har skett.

TrappaKGnedåt.jpg

  • Föreläsningar

    De föreläsningar som erbjuds just nu:

    • LIBRUSS en Metod för skolledare, lärare och elevhälsospecialister i skola och förskola.

    • Motiverande samtal (MI)

  • Utbildningar

  • Handledarutbildning för Elevhälsans personal i skolor.

    • LIBRUSS en Metod för skolledare, lärare och elevhälsospecialister i skola och förskola.

    • Motiverande samtal (MI) för dig som har ett kontaktyrke inom offentlig förvaltning och näringsliv.

  • Facilitator och samtalsledare

    Ibland behövs en extern ledare för möten och samtal. Vi har mångårig erfarenhet från att leda demokratiskt, styra utifrån det konstruktiva i samtalsprocessen och mot det givna målet.

Privatpersoner

TrappaKGupp.jpg
  • Föräldraskap

    Handledning utifrån det som du eller ni uppfattar som problemskapande situationer och det som du önskar utveckla.

  • Meningsskapande

    Med utgångspunkt från metoden Ikigai finner vi det som är din övergripande mening.

Härfast Skolutveckling

  • Härfast Skolutveckling är en form av Handledning som innefattar både organisatorisk-, grupp-, och individnivå i skolor och förskolor. Utgångspunkten är rektors uppdrag till oss. Oavsett om uppdraget formuleras på individ-, grupp eller organisationsnivå så börjar vi med ledarskapet. Rektors, bitr rektors, lärarnas, och elevhälsospecialisternas ledarskap är utgångspunkten för uppdraget till Härfast Skolutveckling. Vi erbjuder ett koncept med utgångspunkt från evidensbaserad Kognitiv beteendeteori, där Härfast Skolutveckling har skräddarsytt metoden LIBRUSS som bygger på mångårig erfarenhet både av att ha varit anställd i skolor, både som skolledare och elevhälsospecialist samt som handledare och konsult.

    Utöver handledning i LIBRUSS kan vi erbjuda föreläsningar och utbildning i metoden. Samt i Organizational Behavior Management (OBM).

DG8handledare.jpg